Klazina Hendriks Diender, geboren 10-1-1830 op Schokland, gehuwd met Albert Floris Toeter,
en Maria Kok, geboren 7-7-1854 op Schokland, gehuwd met Hannis Zalm.

Deze foto van twee Schokkerinnen werd vóór 1906 gemaakt te Kampen aan de Veerweg, waar beide vrouwen woonden.
In het Schokker Erf nr. 3 (sept. 1986) werd deze foto reeds eerder afgedrukt. Daarbij werd vermeld dat de zittende vrouw Klaziena Hendriks Diender (1830-1906) was. Van de staande vrouw wisten wij toen niet meer dan dat zij vermoedelijk tot de familie Zalm behoorde, en een buurvrouw was van Klaziena Hendriks Diender. Wij deden toen een oproep om ons zo mogelijk te laten weten wie deze staande vrouw precies was. Dat heeft slechts een tweetal reakties opgeleverd.
Uit deze reakties zou men kunnen afleiden dat de staande Schokkerin op deze foto Maria Kok is. Zij werd 7-7-1854 te Emmeloord op Schokland geboren als dochter van Peter Hendriks Kok en van Maria Bruinsen Visscher.

Maria Kok trouwde op 16-5-1878 in Kampen met de Schokker Hannis Zalm (1841-1889). Zij kregen zes kinderen, te weten: Johannes, Petrus, Maria, Hendrikus, Berend en Hannis.
Na het overlijden van haar man Hannis Zalm hertrouwde Maria Kok met Theodorus Bernardus Veer. Ze overleed 27-10-1933 te Kampen.
Tot het tegendeel blijkt nemen wij nu maar aan dat dit inderdaad een foto van Maria Kok is.

Uit het Schokker Erf nr. 11 (mei 1989)