Op 11 september 2010 is de Schokkerdag weer gehouden in Partycentrum aan de VEERWEG te Kampen.
Na ontvangst van de gasten met koffie en cake werd om 10:00 uur gestart met de Jaarvergadering. Daarna werd aandacht gegeven aan het 25 jarig bestaan van de Schokkervereniging

De vergadering
Na inleiding over het verloop van deze dag door Bert Karel (vicevoorzitter) opende Theo Grootjen (voorzitter) de vergadering. Hij vertelde dat deze dag in het teken zou staan van het "25 jarig bestaan" van de Schokkervereniging.
Nadat de voorzitter met de ledenvergadering de formele zaken had afgehandeld werd overgegaan tot de feestelijke zaken.

Huldiging eerste bestuurders
Tijdens een spontane bijeenkomst van de Schokkers op Schokland in 1985 ontstond het initiatief een Schokkervereniging op te richten. Terplekke werd besloten, werden er bestuurders gevonden en leden ingeschreven.
Tot de eerste bestuurders behoorden de heren Cor Diender en Frans de Boer. Voorzitter en bestuur waren van mening om deze heren als "eerste bestuurders" te huldigen en te onderscheiden met de "Schokkerspeld."
Dit is een handgemaakte zilveren ring, van kunstenaar mevr. de Jong uit Kampen, met daarin de contouren van de Middelbuurt van Schokland.
Na een persoonlijk woord van waardering voor ieder van de heren, werd deze onderscheiding onder applaus opgespeld.

Gevelplaat Schokkerhuisje
Aan de Noordweg in Kampen staat het laatste huisje van de Schokkerbuurt te Kampen. Tijdens de ontruiming van Schokland heeft de onderwijzer Legebeke een kavel gekocht met de bedoeling om daar de ontheemde Schokkers een mogelijkheid te geven hun huis weer op te bouwen in een Schokker omgeving. Het bestuur heeft met toestemming van de eigenaar (familie Diender) een gevelplaat laten maken met daarin een verklarende tekst en de plattegrond met perceeloverzicht van deze Schokkerbuurt.

Zegel van Schokland
Uw bestuur vond dat de burgemeester van Kampen, dhr. Bort Koelewijn (namens de gemeente) bij de festiviteiten betrokken zou worden. De burgemeester werd hiervoor gevraagd en heeft de uitnodiging aangenomen.
Tijdens zijn toespraak bleek dat hij UITSTEKEND OP DE HOOGTE was van de historie, de levensomstandigheden, de ontruiming, de vestiging en onthaal in Kampen EN de economische betekenis van de Schokkers.
Hij had een cadeau meegenomen dat we slechts mochten zien. Het was het zilveren "zegel van de Gemeente Schokland" en is te bewonderen in een Kamper museum.
De burgemeester bood als compensatie een ingelijste zwart/wit foto aan waarop de voor- en achterzijde staan afgebeeld. Deze fotolijst kunt u voortaan zien in het SCHOKKERMUSEUM.

Onthulling
Het gezelschap van Schokkers is daarna vertrokken naar het Schokkerhuisje. Het Schokkerkoor zong daar enkele liedjes over Schokland. Na inleidende woorden van voorzitter en burgemeester werd gestart met de onthulling van de gevelplaat, en onder de wapperende vlag van Schokland werd de Kamper vlag verwijderd door mevr. Diender en de burgemeester. De Schokkerbuurt heeft nu een monumentje

Rondvaart
Na de lunch was er een rondvaart op de IJssel met rondvaartboot DE VEERMAN, richting KATTEGAT, een tochtje van ongeveer 2 uur.
Het weer was goed, het zonnetje scheen, er is gebabbeld en gelachen. De drankjes en hapjes smaakten ook. Iedereen heeft kunnen genieten van de natuur en uitzicht vanaf de boot op het Ketelmeer

Sluiting
Na terugkomst in Kampen stond in het feestgebouw een uitstekend buffet klaar. Er was voldoende keus voor iedereen en vooral heel smakelijk samengesteld. Met een schijfje ijs was de maaltijd compleet.
Daarna was er tijd voor afscheid en wenste de voorzitter allen goede thuisreis toe.

HET WAS EEN GESLAAGDE SCHOKKERDAG 2010

Jan Meijer