Het was weer volle bak op 5 september, alle honderdvier beschikbare plekken waren gevuld met enthousiaste Schokker nazaten.
De invulling van Schokkerdag in 2015 was een boottocht van Urk naar Lemmer en retour, net zoals in 2014 met de ¨Zuiderzee¨.Een leuke dag, met de populaire ingrediënten: varen en vis.

Al vroeg liepen de eerste gasten de loopplank op en nestelden zich aan boord. Om tien uur precies vertrok de boot. De ledenvergadering werd al varende gehouden op het IJsselmeer langs de kust van de Noordoostpolder. De nieuw benoemde bestuursleden Wim Konter (vice-voorzitter) en Bert van Emmerloot stelden zich voor, terwijl de aftredende voorzitter Theo Grootjen en vice-voorzitter Bert Karel elkaar toespraken en bedankten voor hun inzet.

Na de lunch, even over half een, waren we in Lemmer, één van de voormalige vissersplaatsen langs de Zuiderzee. Ondertussen was er volop bijgepraat, en de 'realia' bekeken die we uit ons depot hadden meegenomen: diverse onderdelen van de klederdracht, voorwerpen voor de visvangst en een aantal religieuze voorwerpen. Verder fotoboeken met portretten van Schokkers, bidprentjes en diverse andere foto's van vroeger.
In Lemmer was men vrij om het gezellige centrum te verkennen, na een korte en hevige bui was het best nog goed weer.  Zo'n veertig mensen deden een begeleide  rondwandeling langs de sluizen, de voormalige vissersbuurt en de fraaie panden in de binnenstad en langs het water. Vanwege 'Tsjerkepad' waren ook twee kerken te bezichtigen.

Enkele realia, in bruikleen gegeven door Schokker nazaten, werden getoondOm 15 uur gingen de trossen los voor de terugvaart naar Urk. De havenmeester kwam nog even aan boord - en bleek ook een Schokker nazaat, uit de familie Jongsma - hij verliet het schip met onder zijn arm het nieuwe boek van Bruno Klappe, 'Schokker Portretten'.
Deze presenteerde het boek al varend, nadat eerst André Nuyens zijn jeugdboek  'Nooit meer terug' had gepresenteerd.
Een leuk muzikaal intermezzo was het toezingen door drie dames, in Schokker klederdracht, van de scheidende voorzitter, Theo Grootjen en vice-voorzitter Bert Karel - zie Aftredend voorzitter en vice-voorzitter toegezongen op Schokkerdag.
Ter afsluiting werd aan boord een vismaaltijd met kibbeling en warm gerookte zalm geserveerd zodat iedereen met een volle maag huiswaarts kon keren.

Wilt u ook zo'n Schokkerdag meemaken? Volgend jaar is die zoals gebruikelijk op de eerste zaterdag in september. U kunt zich al aanmelden....