De Schokkervereniging is gevestigd op Schokland, gemeente Noordoostpolder, en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Lelystad onder nummer 40061790. RSIN is 810957681. De vereniging is een erkende culturele Algemeen Nut Beogende Instelling.

Lidmaatschap kost minimaal € 16,50 per kalenderjaar, vooraf  te betalen in januari op rekeningnummer
   NL24 INGB 0002 2006 15              (BIC is INGBNL2A).

Correspondentieadres:      Secretariaat Schokkervereniging,

p/a G. van Rhenenlaan 6, 8325 EX Vollenhove,

De in 1985 opgerichte vereniging stelt zich ten doel:
• het in stand houden en bevorderen van de belangstelling voor Schokland en de geschiedenis van haar bewoners en nazaten;
• het uitdragen van de rijke cultuurhistorie van het voormalige eiland door het organiseren van lezingen en voordrachten die betrekking hebben op die historie.
Zie ook het
Beleidsplan 2016-2020

Het zijn veelal nazaten van de oorspronkelijke eilandbewoners die, samen met hun huisgenoten, lid zijn van de bloeiende Schokkervereniging. Zij voelen zich ten zeerste betrokken bij de voor hun voorouders zo uitermate tragisch verlopen gebeurtenissen, die uiteindelijk hebben geleid tot een volledige ontruiming Schokland in het jaar 1859.

Zie verder de Statuten en het Huishoudelijk reglement van de vereniging.