Onder de titel 'Van Bienen tot Ballappen, Volendammers van Schokker afkomst' vond op zondagmiddag 2 april in Volendam een bijeenkomst plaats, georganiseerd door Peter Veerman ‘Lut’  en Jan Schilder ‘Vik’. Hoewel er wat reclame voor was gemaakt door een viertal achtereenvolgende artikelen in het blad Nivo, en uiteraard op de Facebookpagina en website van de Schokkervereniging, was de opkomst ver boven verwachting. Zo'n 160 mensen, vooral uit de families Bien en Kwakman (Ballap) wisten de weg naar het St. Jozefgebouw te vinden. Dit mede door de aandacht die er in het plaatselijke blad Nivo gegeven was in de artikelen Bien, Teuntje - nazaten van: Maartje Tuijp en Piet BondKwakman, Willem (Ballap, 1889-?) en Neeltje PooijerBelangrijkste spelers FC Volendam hebben Schokker bloed en Volendammer muzikanten met Schokker bloed.
(let op: u kunt de artikelen alleen lezen op deze site als u een inlogcode voor leden heeft!)

Jan Schilder, evenals Peter Veerman gestoken in Volendams kostuum, was spreekstalmeester en de mensen hingen aan zijn lippen bij zijn verhalen over Schokland van toen en de immigratie van een aantal Schokkers op Volendam.
Ria de Kleine uit Tollebeek, een nazaat uit de familie Mossel met een link naar Volendam vertelde één van de mysterieuze verhalen van Schokland, over Zwaantje en haar vrijer Berend de schippersknecht die zijn kwijtgeraakte mes in een herberg te Harderwijk terug vond.
Het  ‘Meeuwenkoor’, van wie alle leden nakomelingen zijn van Teuntje Bien, ‘Teuntje van de Bel’, zong een Schokker lied - gestoken in Volendams kostuum.
Tenslotte verhaalde Peter Veerman over de belevenissen van Jan 'Ballap' (baaien lap / voorschoot) Kwakman en vooral over zijn grote schare nakomelingen.
 Bij zijn onderzoek blijken de families Bien, Corjanus, Goossen (‘Gosem’), Kluessien (‘Kluus’), Konter, Schoon, Smit (‘van Diene’), Sul, Kwakman (‘Ballap’), Mossel, Mastenbroek, Visscher/Visser in totaal mogelijk wel tweeduizend nakomelingen op Volendam te hebben! Des te vreemder dat de Schokkervereniging, waarin de nazaten samen kennis opbouwen en delen over Schokland, de Schokkers en hun nazaten, slechts 31 leden te Volendam hebben....
Dat is inmiddels veranderd: tijdens en na deze middag hebben zich 35 nieuwe leden aangemeld!

Hopelijk volgen er nog meer van dergelijke Schokkerdagen in Volendam. De Schokkerdag op de tweede zaterdag van september kan helaas vanwege samenvallen met de kermis pas in 2019 op Volendam plaats vinden.