Onder de titel 'Welkom Schokkers' is een nieuwe wisselexpositie samengesteld door het Cultuur Historisch Centrum 'Land van Vollenhove' in Vollenhove. Deze naam is gekozen om aan te geven dat de Schokker families die in 1859 werden gedwongen om hun geliefde eiland en meestal geboorteplek te verlaten,  en kozen om naar Vollenhove te verhuizen, daar snel en hartelijk werden opgenomen in de bevolking. Zie voor dit verhaal ook de Canon van Vollenhove en lees meer over Schokland.

Van 8 april tot begin november laten ze kleding zien van de Schokkers in de 18e eeuw middels prenten en de 19e eeuw middels originele kledingstukken - generaties lang bewaard door Schokker nazaten en geschonken of in bruikleen gegeven aan de Schokkervereniging. Die klederdracht veranderde door de jaren heen, en de huidige kledij van bijvoorbeeld het Kamper Schokkerkoor is weliswaar mooi en kleurrijk - maar niet meer zoals vroeger.

Een bezoek aan deze tentoonstelling geeft verder een beeld van het geestelijk leven op de drie belangrijkste plekken op Schokland: de dorpen Middelbuurt en Emmeloord, en de Zuidpunt met kerk en vuurtoren. Met maquettes, voorwerpen, schilderijen en etsen laten ze de tijd van vroeger zien.

Er zijn twee informatiezuilen: één met heel veel informatie over de geschiedenis van Schokland, en één met portretten en beschrijvingen van mensen die nog geboren zijn op Schokland. U kunt zo zelf op een gemakkelijke manier zoeken naar die dingen die u altijd al had willen weten over Schokland en de Schokkers.

In de koffieruimte van het museum hangen de portretten van Vollenhoofse Schokkers.
De tentoonstelling duurt van 8 april tot 5 november en is te zien van woensdag tot en met zondag, steeds van 13 tot 17 uur in het CHC, Bisschopstraat 36 in Vollenhove.
Zie voor locatie en speciale openingstijden www.chcvollenhove.nl