• in de harten van de Schokker nazaten

hetgeen wordt bewezen door de actieve Schokkervereniging met ruim 500 leden, verspreid over heel Nederland, die graag de verhalen lezen over hun voorouders die Schokland in 1859 moesten verlaten en op diverse activiteiten graag de liederen horen, praten over de overgeleverde gebruiken en gewoon als Schokkers-onder-elkaar met elkaar praten.
Nazaten zoals Bruno Klappe en Wim Veer verzamelen nog steeds informatie en verwerken dat in artikelen voor Het Schokker Erf, Rondom Schokland en in diverse boeken.
Ook andere auteurs worden nog steeds geïnspireerd door Schokland voor nieuwe boeken en films. Een overzicht vind u elders op deze site.

• als 'pronkjuweel' met een plek op de Unesco Werelderfgoedlijst

dat een bezoek verdient, welk jaargetijde het ook is. Het bekijken van het museum op de Middelbuurt, de oude haven van Emmeloord of de overblijfselen van kerk en vuurtoren op de Zuidpunt is de moeite waard. Na een wandeling langs de Archeoroute weet u meer over de complete geschiedenis van het eiland en zijn bewoners. De gesteentetuin verhaalt over de vroegste geschiedenis.
Wilt u (veel) meer lezen over de verschillende gebeurtenissen, perioden, objecten of bewoners van Schokland kunt u ook terecht op www.schoklanddoordeeeuwenheen.nl .