In met name de eerste helft van het jaar 1859 verliet gezin na gezin het Zuiderzee-eiland Schokland. Het is moeilijk om, zelfs maar bij benadering, in te voelen wat dat betekende voor de betrokkenen. Waarschijnlijk zullen de kinderen het leuk en spannend hebben gevonden. Hun ouders waren minder enthousiast en hebben met een hart vol bekommerde onzekerheid het eiland verlaten.
In deze videofilm neemt Jannetje Pieters Kaale met haar zes kinderen afscheid van haar geliefde eiland. Ze wordt opgepord door haar dochter, die staat te popelen om te gaan. Jannetje maakt in die laatste ogenblikken nog wat aantekeningen in haar dagboekschriftje. Hierin verwoordt ze haar angst en onzekerheid voor de toekomst en het verdriet van het onvermijdelijke vertrek.

In deze 28 minuten durende videofilm, waarin veel van het bestaande fotomateriaal van het oude eiland is verwerkt, wordt een beeld geschetst van het saamhorige leven op het eiland, de armoede, het vertrek en de heimwee.
Een document om aan uw kinderen, ouders of vrienden kado te geven en te zeggen: “Kijk, zo leefden onze voorouders”.

U kunt als lid van de Schokkervereniging de videofilm op DVD+R bestellen door € 12,50 en voor niet leden € 17,50 (incl.verzendkosten) over te maken naar:

girorekening 1622667
t.n.v. L.Vos,
5237 WT ’s-Hertogenbosch.

Vermeld bij uw storting uw adres. Per omgaande ontvangt u uw DVD.
Belangrijk: mail ook even uw naam en uw volledig adres naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., de maker van deze film, met de mededeling dat u het geld overgemaakt hebt voor de Schokland-DVD.

Wilt u liever een DVD-R? Mail dan even naar hetzelfde adres.