Op zondag 26 november wordt de eerste gespikkelde bedevaart op Schokland georganiseerd in samenwerking met het Flevolandschap. Op Schokland werd een huwelijk tussen een rooms-katholiek en een protestant een gespikkeld huwelijk genoemd en omdat onze bedevaart langs plaatsen gaat die voor beide geloofsrichtingen belangrijk zijn, hebben we onze bedevaart zo genoemd.

De bedevaart heeft een lengte van ongeveer 11 km. De bedoeling is de tocht wandelend, in stilte, zonder gesprekken en met uitgeschakelde mobiel te volbrengen. Bedevaartgangers nemen zelf een bloem, waxinelichtje en een kiezelsteen mee. Zij melden zich aan via de site van het Flevolandschap.
Tussen 10.00 uur en 14.00 uur begint de bedevaart bij het bezoekerscentrum in de Gesteentetuin. Tot 17.00 uur is er de tijd de bedevaart af te sluiten in de Gesteentetuin.
De bedevaartgangers krijgen een route- en stempelkaart mee, waarop zij 3 stempels verzamelen en die tevens toegang geeft bij het kerkje op de Middelbuurt. De eerste stempel bij vertrek, de tweede in het Kerkje op de Middelbuurt en de laatste stempel bij voltooiing van de bedevaart.
Vanuit het bezoekerscentrum wandelen we naar Oud-Emmeloord. Bij het namenmonument wordt de bloem bij een naam ingestoken. We blijven aan de buitenkant van het monument en lopen niet op de oude begraafplaats, die nog in gebruik is als uitstrooiveld voor Schokker nazaten.
Daarna lopen we door naar het kerkje op de Middelbuurt. Hier plaatsen we het  waxinelichtje. Vervolgens door naar de kerkruïne bij de zuidpunt. Bij het geplaatste kruis deponeren we onze kiezelsteen. Tussen de bomen wandelen we terug naar het bezoekerscentrum in de Gesteentetuin. De bedevaartgangers ontvangen hier een oorkonde en we beëindigen de bedevaart onder het genot van een kop koffie of thee met een Schokker mop, waarbij de ban op spreken opgeheven is.

Iedereen wordt  van harte uitgenodigd hier aan mee te doen.

Wim de Graaf, één van de initiatiefnemers