In de vooraankondiging:
uw bestuur heeft een voorbezoekje gebracht aan het buitenmuseum, gewoon om even te kijken of het aan de verwachtingen kan voldoen. Hun oordeel was lovend! Wij als Schokkers en Schokkerinnen kunnen er "terug in de tijd". Niet helemaal naar voor 1859 (de ontruiming van ons eiland) maar wel naar de tijd vanaf ongeveer 1900. De tijd waarin onze voorvaders en -moeders in plaatsen rond de voormalige Zuiderzee hebben gewoond en geleefd. De huisjes waarin zij vaak met veel kinderen in niet al te grote rijkdom (zeg maar gerust dat de meeste arm waren) hebben gewoond zijn overgebracht naar dit buitenmuseum. Ze zijn weer ingericht zoals toen en in vele pandjes wordt het leven van toen nagespeeld door vrijwilligers. Zij blijven daarbij geheel in hun rol: als u op ‘Urk’ zegt dat u met de auto bent gekomen en een uurtje of zo geleden in het museum aankwam kijken zij u aan alsof u van de maan komt.

Wij weten het, we zijn al eerder in Enkhuizen geweest. Zo ook in andere plaatsen rond de voormalige Zuiderzee. In sommige plaatsen ook niet, reden is dan meestal dat er daar geen zaal is waar rond de 200 Schokkers inpassen en/of dat je er met het openbaar vervoer niet of niet gemakkelijk kunt komen. Toch menen wij dat we op onze Schokkerdag, die is opgebouwd rond de jaarvergadering, de binding van onze leden met het leven rond de Zuiderzee mogen benadrukken. En binding met het Zuiderzee-museum (de naam zegt het al) hebben we zeker: als we straks het Schokkerhuisje in het museum op Schokland gaan herinrichten, zullen we van het Zuiderzee-museum een groot aantal inrichtingsstukken gaan lenen.

reacties in Schokker Erf 54, november 2003:
Geacht Bestuur, na een nachtje erover geslapen te hebben en de dag van gisteren nog eens in gedachten te hebben laten passeren, gaarne het volgende:
Agenda: alles en overzichtelijk opgesteld en zeer goed voorbewerkt en toegelicht, zodat er ook geen vragen konden worden gesteld. Gevolg: zeer snel klaar.  Lokatie: prima de luxe.
Verzorging: prima de luxe Alles keurig volgens schema geregeld. Gaarne nogmaals gezegd: hartelijk dank en gaarne tot ziens.
J. Teunizen, Hilversum

Heel hartelijk dank voor de prachtige dag die we op 6 sept j.l. met alle aanwezigen in het Zuiderzeemuseum mochten vieren. Alles was perfect t/m een heerlijke lunch. Het bestuur heeft weer zichzelf overtroffen. We hebben er van genoten.
Hannie en Henk Engelaan