Het eerste nummer in 2023 van Het Schokker Erf, ons kwartaalblad, is volgeschreven door diverse auteurs. Het eerste artikel is al 12 jaar geleden geschreven door Nico Klappe.

Nico Klappe (1928-2011) was een bekende figuur in Brunnepe, de buitenwijk in Kampen waar in 1859 veel Schokkers terechtkwamen, waaronder zijn overgrootouders Klaas Klappe, bijgenaamd de Olde Klosse, en Jacobje Broodbakker. Tientallen jaren was hij voorzitter van de gymnastiekvereniging RKDOS. Kort voor zijn dood besloot hij zijn jeugdherinneringen op schrift te stellen. Veel wist hij nog te verhalen over het leven in het Brunnepe van rond de oorlog, en niet zelden ging dat dan over de nazaten van de Schokkers. De (oud-)Kampenaren onder ons zullen er veel in herkennen. In een aantal afleveringen zult u daarom die herinneringen in ons blad kunnen lezen. Hier het eerste: De veilige haven (1).

In hoeverre voelen de Volendammers zich nog verbonden met Schokland, het eiland middenin de Zuiderzee dat in 1859 werd ontruimd? Zeven families zochten toen hun toevlucht in Volendam. Vele Volendammers stammen af van dat kleine eilandje. De kinderen van Piet Bond (‘Piet de Meeuw’) bijvoorbeeld zijn nazaten van de Schokkerin Teuntje Bien. In hoeverre heeft deze migratiegeschiedenis hen gevormd? Wat weten zij nog van Schokland? Eva Vriend  ging in gesprek met één broer en vijf zussen Bond en dit is het resultaat: De stugge, zuinige bes van Schokland

Bruno Klappe dook in de geschiedenis en schreef Het gesol met het weeskind Hilligje Peters, dat speelt in 1745. Verder vertelt hij over zijn nieuwe boek De zielzorgers van Schokland.

Jan Schilder (Vik) uit Volendam licht de Schokker doopceel van een sportieve plaatsgenote in Jessica Schilder verricht Europese topprestaties van wereldklasse.

Verder verenigingsnieuws zoals de Jaarrekening 2022, het Verslag van de algemene ledenvergadering  op 14-1-2023 waarbij een vrijwel compleet nieuw bestuur aan de slag ging, het verslag van de ledenadministrateur en een foto van het geslaagde optreden van het nieuwe Schokkerkoor in het kerkje op Middelbuurt.

Van de voorzitter

Zaterdag 14 januari was het zover, de Nieuwjaarsbijeenkomst op Schokland. Het weer paste bij de locatie: regen en wind. Maar de sfeer was uitstekend, de 70 leden die aanwezig waren, hadden een goed humeur meegebracht.
Na een kop koffie en een Schokker mop ging het gezelschap naar het kerkje voor de algemene ledenvergadering. Na de behandeling van het jaarverslag, de jaarrekening en de begroting was de bestuursverkiezing aan de orde. Ik kan u tot mijn vreugde melden dat de beoogde bestuursleden Laurens Klappe, Ton Zuethof en Theo Grootjen met algemene stemmen werden gekozen. We kunnen dus aan de slag. Daarna heeft de vergadering met veel dank en een bos bloemen afscheid genomen van de bestuursleden Henk van Heerde, Patrick Goosen en Jan Kwakman. Zij hebben de vereniging onder moeilijke omstandigheden geleid en een (financieel) gezonde vereniging overgedragen. Toen kwam het aangekondigde extraatje:
Met dank aan Jan Kwakman konden we genieten van het optreden van een nieuw Schokker koortje, samengesteld uit leden uit Vollenhove en Kampen. De aanwezigen vonden het geweldig. Er werd met veel emotie en uit volle borst meegezongen. Omroep Flevoland was met een camera aanwezig en de tv-uitzending van deze omroep werd ook uitgezonden op NPO 2 in de regio-uitzending van omroep MAX. Een geweldige prestatie, dit vraagt om meer. Rest mij nog jullie allen een goed Schokkerjaar toe te wensen met naar ik hoop een geweldige Schokkerdag op 9 september a.s.

Theo Grootjen

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.