Nummer 104 (november 2018) begint met een artikel van ons Volendammer lid Jan Schilder, die ook al eerder voor ons blad schreef. Het gaat over De familie Bien in Volendam.

Bruno Klappe schreef weer een hele reeks artikelen in dit nummer, waaronder Een braaf en oppassend jong mens (1867) over Jan Ouderling, geboren in 1842 op Emmeloord en verdronken in 1867 in het Keteldiep.

Verder over De molen op de Molenbuurt, een oude naam van Middelbuurt. De molen moet er hebben gestaan vanaf het begin van de 16e eeuw tot ergens halverwege de 18e eeuw.

In ieder geval staat die molen niet meer op een prent uit de 19e eeuw met als titel 'Gezicht op de haven van Schokland', beter zou zijn Gezicht op de Middelbuurt van Schokland.

Wim Veer vraagt zich af Van wie is de zee? - en dan gaat het hier om de Zuiderzee.

Dankzij ons lid Marie Jansen-Klappe uit Zutphen leerden we: De parlevinker Klappe heeft de bakens verzet (1939) volgens een krantenartikel. Dit werd bewerkt door Bruno Klappe tot een verhaal, waar hij de kwartierstaat van de betrokken schipper, Albert Klappe (1873-1945) 'de Baaiert', aan toevoegde.

Het Reglement voor de nachtwachten (1832) is door Bruno Klappe van commentaar voorzien. Dit artikel gaat verder in Harmen Jansen Koek is gans de beste niet (1832). Tenslotte schreef Bruno Heimwee naar Schokland (1856), met een citaat dat eindigt met: "Mijnheer! Er is maar één Schokland!"

Van de voorzitter

We kijken terug op een geslaagde Schokkerdag 2018. Met ruim honderd Schokker nazaten en een paar introducées voeren we over IJssel en Zwarte Water naar het oude Hanzestadje Hasselt. Daar was dankzij de Open Monumentendag van alles te doen. Velen maakten de door ons uitgezette wandeling langs kerken, middeleeuwse gevels en de kalkovens. Vlakbij de boot konden we op deze stralende dag nog een ijsje kopen bij de beroemde ijsmaker Talamini, in het voormalige brugwachtershuisje. Na het afmeren in Kampen kon men zelfs nog even in het Stadsmuseum van Kampen terecht voor een mooie tentoonstelling over de Zuiderzee. We hopen dat de Schokkerdag volgend jaar in Volendam net zo zal slagen. Op basis van een gehouden enquête zullen we een bus huren die van Vollenhove via Kampen en Lelystad naar Volendam rijdt, waarover meer in het meinummer van dit blad.
Er hebben veel activiteiten plaats gevonden op en rond het eiland. Vanwege de verschijningsdata van dit blad kunnen we ze meestal niet tijdig onder de aandacht brengen, wel via de website – maar u kunt zich ook abonneren op de e-mailnieuwsbrief van het Museum.
We blijven uw bezoek aan het voormalige eiland stimuleren, en gaan dat o.a. doen via een prijsvraag – zie elders in dit blad. Verder blijken ook de lezingen ‘Schokland door de eeuwen heen’ in een behoefte te voorzien. Ons streven om op het eiland op meerdere plekken die geschiedenis zichtbaar te maken of te houden blijven we bij de twee ‘huisbazen’ Flevo-landschap en het Cultuurbedrijf warm houden. Helaas vertrekt directeur Peter de Haan bij het Cultuurbedrijf. We danken hem voor zijn werk en hopen dat zijn opvolger evenveel voelt voor Schokland en de geschiedenis daarvan.

Het bestuur is druk bezig met de organisatie van de Nieuwjaarsbijeenkomst en ledenvergadering op 12 januari 2019 voor leden, hun partners en voor uitgenodigde relaties van de vereniging.
In dit nummer van het Schokker Erf staat de voorgestelde Begroting 2019 met toelichting en het concept van het Jaarverslag 2018.

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden.

Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.