In dit nummer:

allereerst een krantenverslag van een avontuurlijke tocht Met de VN 101 op het IJsselmeer – een nacht van zwoegen en zuchten met duiding door Bruno Klappe en de kwartierstaten van de betrokken vissers. Hij schreef ook het artikel Naar Groenland! (1683) waar destijds kennelijk ook Schokkers te vinden waren op de walvisjacht. Dan iets recenter over hoe het verging met de zouaaf Willem Klazen Broodbakker (1867) na terugkeer uit Italië.

Stenen in de blaas (1836) gaat over de zoektocht naar geld voor een operatie van de kleine Theunis, die 5 jaar later overleed...

Over Willem van Eerde, die in 1871 één keer over het ijs naar Kampen ging en daar prompt met dodelijke pokken werd besmet, gaat De lichtwachterszoon en de pokken (1871), ook van Bruno Klappe.

Dat het vernielen van de netten van je concurrent niet zonder gevolgen blijft, leest u in Bruno's artikel Gerrit Smit zag en hoorde niets (1909).

Niet alleen veel afgewaaide dakpannen maar ook grote schade aan zeewering en loopplank was het gevolg van De orkaan van 29 november 1836 die huishield op de Zuiderzee.

Ontberingen waren de Schokkers niet onbekend, schrijft Wim Veer in zijn artikel, met een bijrol voor de toen niet zo lieve zeehondjes (die overigens in Duitsland als 'varkensham' werden gegeten...).

We stuurden onze 'vliegende reporter' Leidy de Boer naar een oude bekende voor een goed gesprek, Janny Rieff-Grootjen. U leest dat die niet achter de geraniums terecht is gekomen.
Verder in dit nummer de Notulen van de algemene ledenvergadering 2019, de oproep van de penningmeester om snel de contributie naar ons over te maken, de aankondiging De Schokkerdag in Vollendam en de ledenmutaties van het afgelopen kwartaal.

Van de voorzitter

Het eerste nummer van dit nieuwe jaar bevat weer een tiental zeer lezenswaardige artikelen. De meeste zijn geschreven door Bruno Klappe, onvermoeibaar – in tegenstelling tot Wim Veer, waarvan u de op één na laatste ‘reguliere’ bijdrage onder de titel ‘Ontberingen’ in dit blad ziet staan. De jaren gaan tellen, en we zijn hem dankbaar voor zijn ruim twintigjarig redacteurschap en meer dan zeventig artikelen. Hierna nog één, zegt hij, maar wellicht schrijft hij later nog eens een leuk stukje voor ons.

Bij de ledenmutaties ziet u staan dat ons oud-bestuurslid en oud-redactielid (2000-2001) Tjalling de Jager uit Urk is overleden (op 23 november). We herdenken hem als betrokken Schokker nazaat.

De vereniging begon dit jaar met de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst met algemene ledenvergadering, zang van het Kamper Schokkerkoor in het kerkje en daarna een gezellige receptie. Het was druk, velen hadden ondanks het gure weer het museumrestaurant gevonden. Er werd heel wat bijgepraat, en bijvoorbeeld gesproken over de komende Schokkerdag in Volendam – waarover meer in het meinummer van dit blad.

Goede voornemens mocht ik namens het bestuur uitspreken, zoals het werk aan het op de website zichtbaar maken van onze realia, de oude foto’s en de bidprentjes. Verder afronden van het online zetten van alle oude artikelen uit het Schokker Erf, met verwijzingen naar de Schokker namen die er in voorkomen. Een extra reden om deze website in de gaten te houden, en in te loggen op het ledendeel!
Verder kennisdeling via een presentatie over Schokland (vertel het verhaal!), en dat kan ook in uw woonplaats. We zoeken naar hulp voor goede educatieve informatie, voor bijvoorbeeld een spreekbeurt van uw kleinkind over Schokland.

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden.

Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.