In dit nummer:

Bruno Klappe reconstrueerde aan de hand van teksten en kaarten het Het mennepad naar de oude kerk van Emelwerd. Zijn tweede artikel gaat over de reformatiepogingen op Emmeloord van het bestuur van Amsterdam, zoals het plaatsen van een gereformeerde schoolmeester. Het resulteerde in het 'ondergronds' gaan van de katholieken, zoals ook bijvoorbeeld in Vollenhove: Meester Kleij en de schuilkerk van Emmeloord (1684)
Kees Zwarthoed, ‘Kees van de Jent’, als vermist opgegeven in Indië is de titel van een bijdrage van Jan Schilder. De overgrootmoeder van deze Kees was de Schokkerin Aaltje Corjanus (1823-1906).
Het tweede deel van '
Van wie is de zee' van Wim Veer gaat over over een rechtszaak uit 1556 met veel getuigenverslagen over het visserijconflict aan deze kant van de Zuiderzee.
De nalatenschap van de weduwe Mossel (1835) leverde heel wat gedoe op, vanwege een groot verschil van mening tussen de burgemeester en het RK kerkbestuur. Bruno Klappe zocht het uit.
De benoeming van een lid van de 'blauwe knoop' leidde volgens Bruno Klappe tot het besluit op Schokland:
Geen bijstand voor zatlappen (1855).

Verder in dit nummer het programma voor de volgende Schokkerdag op 14 september 2019 in Volendam. U kunt zich digitaal aanmelden: Aanmelden Schokkerdag 2019 .
Patrick Goosen beschrijft zijn ervaringen met het voorvaderonderzoek met DNA door MyHeritage in Afkomst uit een doosje.
Dan de oproep van de penningmeester om nu toch echt snel onbetaalde contributie naar ons over te maken,
 en de ledenmutaties van het afgelopen kwartaal. En tot slot: de tweede puzzelfoto - wie raadt de exacte locatie?

Van de voorzitter

Het is weer een interessant nummer geworden, zoals u hierboven kunt lezen.
Over onze vereniging:  allereerst de Schokkerdag. We hopen dat u zich snel opgeeft voor de volgende Schokkerdag 14 september 2019 - Volendam waarvan u het boeiende programma ook in het blad aantreft.
Van het Schoklandse front valt weinig te melden. Marcel Jansen is benoemd tot nieuwe directeur van het Cultuurbedrijf. De plannen voor de ‘vernatting’ aan de zuidpunt gaan de volgende fase in.
Wij gaan in de komende tijd onze nieuwe ‘realia’software in gebruik nemen. Wat volgt is een online fotobestand en online bidprentjes.

Henk van Heerde