Het Schokker Erf van november 2019 bevat de volgende artikelen over de historie van Schokland:

Het groene eiland is een artikel uit 1936 van Dr. J.H. Schuurmans Stekhoven jr, voorzien van noten door Bruno Klappe.

Dan het artikel over Gerrit Entszoon, een vreemde heer (1476), over een 'concurrent' van Evert Zoudenbalch als heer van Urk en Emmeloord in de 15e eeuw, door Bruno Klappe.

In De verdwenen schuit van Konter, een verhaal uit 1896 vraagt Bruno Klappe zich af wie deze Jacob Konter nu precies was. Graag reageren!

Jan Schilder en Peter Veerman schreven voor de Schokkerdag, in september in Volendam, wat stukken voor de regionale krant Nivo. Een van die stukken hebben ze samen met Bruno Klappe verwerkt tot een nieuwe aflevering van De Fotogalerij: Visser, Albert (1853-1933) en Dirk (1894-1975), met kwartierstaat van Dirk Visser.

Niet Wim Veer, waarvan we op de Schokkerdag afscheid als redactielid hebben genomen, maar zijn zoon Onno schreef het artikel Vaten tabak op de rede van Ens (1745), waarbij gebruik werd gemaakt van de Amsterdamse archieven die inmiddels digitaal beschikbaar zijn.

In Kom niet aan de knikkers van Klappe! (1889) verklaart Bruno Klappe enkele door een rechtbankverslaggever verkeerd geschreven namen. Het blijkt een bekende Schokker te zijn waarover in het Schokker Erf vaker is geschreven.

Verder een verslag van de Schokkerdag in Volendam, en de stukken voor de nieuwjaarsbijeenkomst en algemene ledenvergadering: het concept Jaarverslag 2019 van de secretaris, de volgende begroting met toelichting en de ledenmutaties in het afgelopen kwartaal.

Van de voorzitter:

In dit laatste nummer van dit jaar kijken we terug op een zeer geslaagde Schokkerdag in Volendam. We verwachtten al een grote belangstelling, maar het aantal deelnemers overtrof dat van de afgelopen jaren ruimschoots. Het waren er uiteindelijk ruim 140. Jammer dat enkelen zich ziek moesten afmelden, waaronder onze Australische leden. De organisatie, mede in handen van onze ‘Volendamse ambassadeurs’, had een vol programma samengesteld. Natuurlijk waren er wel wat kritische noten, zoals over de grootte van de geserveerde porties van het Volendamse gerecht en het volume van de muziek, maar de inzet van de klederdrachtengroep en de gidsen bij de wandeling voerden toch de boventoon. En wat een prachtig weer om over de dijk te wandelen en het blauwe water van het IJsselmeer te zien liggen!
De mooie zomer bracht menigeen naar Schokland, waar veel te doen was op cultureel gebied. De kunstroute leidde over een groot deel van het eiland, zo kwam menigeen ook eens naar het mooie Oud-Emmeloord. En dank zij de uitvoeringen van ‘Prins te Paard’ kwamen er ook veel mensen naar de Zuidpunt. Ook de komende tijd is er veel te doen. Naast een wisselexpositie over het in 2018 opgegraven schip zijn er winterwandelingen, en veel muziekvoorstellingen.
Onze bestuursleden zijn druk bezig geweest met het opnieuw bekijken, inventariseren en in de computer beschrijven van oude voorwerpen en kledingstukken die jaren geleden aan ons ter beschikking zijn gesteld, en die u op de tentoonstelling van twee jaar geleden nog hebt kunnen bekijken. Binnenkort ook vanaf thuis via de computer!
Ik wens u namens alle bestuursleden een prettige jaarwisseling en hoop u te ontmoeten op onze nieuwjaarsbijeenkomst en algemene ledenvergadering op 11 januari 2020.

Henk van Heerde