Zaterdag 6 september werd de jaarlijkse Schokkerdag gehouden in Spakenburg/Bunschoten. De schokkervereniging was te gast in partycentrum ’t Haantje te Spakenburg. Het was een zonnige dag, de sfeer was uitstekend en de spontane bijdrage van het Schokkerkoor bracht iedereen in beweging. Honderdenvijftig leden waren aanwezig op deze feestelijke dag. Dat was wel lager dan andere jaren. Reden voor het bestuur om zich te beraden over de formule en het programma voor de komende jaren.

Een onderdeel van de Schokkerdag is de Algemene Ledenvergadering. Mevrouw Diender uit Salt Lake City in Amerika kreeg een speciaal welkom van de voorzitter. Hij merkte daarbij op dat ook uit andere contacten, ondermeer via de website, met regelmaat duidelijk wordt dat de Schokkernazaten zich inmiddels over de hele wereldbol hebben verspreid.
Theo Grootjen onthult al iets van de plannen voor de Schokkerdag van 2009, die in het teken zal staan van de herdenking “ontruiming 150 jaar geleden in 1859”.
Bestuurslid Dick Bruins was aftredend, maar herkiesbaar. Ledenadministrateur Lamy Eeken-Beekhuis was aftredend, echter niet herkiesbaar. Gezien de vele door Lamy verrichte werkzaamheden besluiten de aanwezige leden Lamy te benoemen tot Lid van Verdienste van de vereniging. Lamy ontvangt een oorkonde, bloemen en een zuiderzeebottertje van tin. Voor de ledenadministratie tevens bestuurslid is Cor Corjanus uit Zwolle bereid gevonden dit vanaf 2008 op zich te nemen.

Na de ledenvergadering was er tijd om bij te praten met oude bekenden en familieleden. Na de broodmaaltijd was iedereen vrij om tot 16.00 uur Spakenburg/Bunschoten te verkennen. Het bestuur had voor deze locatie gekozen omdat er op deze dag de jaarlijkse visserijdagen gehouden werden.
De boten lagen in de haven, er werd paling gerookt en netten geboet. Er was genoeg te bekijken en te beleven. Ook het optreden van meerdere bands en zangkoren viel goed bij de Schokkernazaten in de smaak. Op verschillende plekken kon je de Schokkers de bekende liederen mee zien en horen zingen.

Terug in het partycentrum werd er een uitgebreide show met oude klederdrachten uit Spakenburg gegeven. Nog even borrelen en daarna werd het avondeten genuttigd. Om 19.00 uur sloot Theo Grootjen deze geslaagde Schokkerdag af.

Els Koek