Eenmaal per jaar, op de tweede zaterdag in september - ook Open Monumentendag -, komen de leden van de Schokkervereniging samen op de Schokkerdag.
Van heinde en ver komen de leden om deze unieke dag mee te beleven.
Een dergelijke dag wordt doorgaans georganiseerd in een plaats die binding heeft met de vroegere Zuiderzee.
Mocht u geïnteresseerd zijn dan nodigen wij u uit om aan te schuiven bij de grote Schokker familie, door lid te worden van onze vereniging, zie Lidmaatschap

Schokkerdag 2022

De volgende Schokkerdag is op zaterdag 10 september 2022, op Schokland (Schokkerringweg 25).

Op zaterdag 10 september is het eindelijk weer zo ver. De gezellige bijeenkomst van zoveel mogelijk leden van onze vereniging en hun partners, eventueel aangevuld met introduceés. We willen alsnog ons jubileum vieren en doen dat in het jaar dat ook het Museum Schokland een jubileum viert: het bestaat 75 jaar. Door allerlei omstandigheden is het programma nog niet helemaal rond. Onze plek van samenkomst bijvoorbeeld, is gepland in de nieuwe aanwinst van het museum, de boerderij aan de Schokkerringweg 25. Maar die is nog bewoond tot 1 juli en dan pas kunnen we bekijken wat er nodig is om het bruikbaar en gezellig te maken. We hebben de toezeggingen van twee jaar geleden voor uw vervoer in groepjes over het eiland. En er is een nieuw Schokker (gelegenheids)koortje in de maak dat de bijeenkomst muzikaal wil afsluiten. We gaan voor een middagmaaltijd met veel vis, met daarbij patat en/of gebakken aardappels en misschien wel paprijst met boter en suiker…

Start zal om 10.30 uur zijn, met koffie en gebak. U krijgt muntjes voor drankjes, en aan het einde wordt gezorgd voor brood voor onderweg. Op het eiland valt er van alles te bekijken: op Middelbuurt natuurlijk het museum, vermoedelijk is er weer kunst richting de terp waar ooit het dorp Zuidert was en we willen een gids stationeren op de zuidpunt bij ‘de olde karke’. Op (Oud-)Emmeloord ook een gids en vermoedelijk in de Lichtwachterswoning een Schokker verhalenmarkt met de mogelijkheid een mooie foto te laten maken.

Reken op 35 euro per persoon, maar maak het nog niet over want in het volgende nummer van dit blad staat er meer over, en volg ook het nieuws op onze website. Wel vragen we u om alvast per e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. te laten weten of u komt. Vermeld dan a.u.b. de namen volledig – zoals ze ook op de badge moeten waarmee we elkaar gemakkelijker herkennen en kunnen aanspreken!

In 2020 en 2021 was er geen Schokkerdag vanwege corona. Het verslag van de vorige Schokkerdag vind u hier: 2019 - Volendam