Jaarverslag van de secretaris van de Schokkervereniging over 2023

Het verenigingsjaar liep van 1 januari t/m 31 december 2023

Het bestuur was als volgt samengesteld:

H. van Heerde            voorzitter ((en penningmeester a.i.) tot 14 januari 2023)
Th. Grootjen               voorzitter (vanaf 14 januari 2023)
L. Klappe                    vicevoorzitter
R. de Jong                  penningmeester (vanaf 14 januari 2023)
J. Kwakman                secretaris (tot 14 januari 2023)
M. Kwakman              secretaris (vanaf 14 januari 2024)
T. Zuethof                   algemeen bestuurslid

Bestuursvergaderingen
Het bestuur kwam in dit verslagjaar vijfmaal bijeen.

Nieuwjaarsbijeenkomst
Op 14 januari 2023 heeft de vereniging haar nieuwjaarbijeenkomst weer kunnen organiseren na twee corona-jaren.

Algemene ledenvergadering (alv)
De ALV heeft op 14 januari 2023 plaatsgevonden op Schokland. Tijdens de ALV hebben een aantal bestuurswisselingen plaatsgevonden. Het bestuur is hiermee op het gewenste niveau gebleven wat betreft bezetting. Daarnaast hebben de leden ingestemd met de voorgestelde wijziging van de statuten.

Ledenwerving
Het jaar 2023 is voor de Schokkervereniging een jaar geweest waarbij het ledenaantal stabiel bleef rond de 600 leden.

Het Schokker Erf
Het Schokker Erf kwam in het verslagjaar uit in de maanden februari, mei, augustus, en november. De redactie iserin geslaagd om kwalitatief goede nummers uit te brengen. Het Schokker Erf is van grote waarde voor onze vereniging.

Schokkerdag
De Schokkerdag had dit jaar plaats in Harderwijk, alwaar de aanwezige deelnemers per boot naar Spakenburg vertrokken. Na een kort verblijf keerde het gezelschap terug richting Harderwijk. Vanwege een defecte sluis, eindigde de dag onverwacht in een sluis bij Nijkerk. De aanwezige deelnemers, de schipper en de staf van de rederij hebben op harmonieuze wijze de dag en de logistiek tussen de sluis bij Nijkerk en Harderwijk vormgegeven. Er is geen onvoltogen woord gevallen. De hulp van de KNRM zorgde zelfs voor enerverende ervaring voor ongeveer 10 deelnemers. Deze Schokkerdag zal de deelnemers nog lang heugen. Er waren circa 100 deelnemers.

Bestuurlijke aandacht
Het bestuur heeft in 2023 de volgende speerpunten opgepakt:
  1. De organisatie van de Schokkerdag. Het bestuur heeft zich ingezet om tijdig een volwaardig en aantrekkelijke Schokkerdag te organiseren in 2023 en in 2024.
  2. Het statutair op orde brengen van de vereniging. In de wetgeving sinds de laatste statutaire wijziging diverse zaken aangepast. Het bestuur heeft zich toegelegd om de statuten weer up-to-date te brengen en daarmee te voldoen aan haar wettelijke plichten.
  3. Het betrekken van ‘de volgende generatie’ c.q. de toekomst van de vereniging. De vereniging heeft een stabiel ledental. Het bestuur ziet naar de toekomst diverse kansen en risico’s, waarbij de kansen gebruikt kunnen worden om mogelijke risico’s op te vangen.
  4. Continuïteit van bestuur. Vrijwel het gehele bestuur is in 2023 aangetreden. Voor de continuïteit van bestuur is gekozen om het aftreden te spreiden, zoals verzocht door de leden in de ALV van 2023.

Mark Kwakman, secretaris.