Het eerste nummer in 2024 van Het Schokker Erf, ons kwartaalblad, bevat de volgende artikelen met Schokker historie:

Waarom werd Willem Janssen van Eerde vuur­stoker op Schokland, en waar kwam hij vandaan? Dit waren de vragen waar nazaat Arno Scholing mee worstelde. Het is inmiddels een stuk duidelijker zoals u zelf kunt lezen.
Bruno Klappe loste voor één van onze nieuwe leden een familieraadsel op  rond een oude foto. Hij beschrijft ook de achtergronden van de gruwelijke vondst in zee van Vollenhover visser Tijmen de Boer in 1881.

Doede Buter (1863-1931), van boefje tot Heilsoldaat omvat de belevenissen van een Schokker nazaat die in Winschoten terecht was gekomen. Bruno Klappe kon zo een extra hoofdstuk toevoegen aan zijn familiebeschrijving Buter.
Van Tromp de Vries (1917-2011) uit Urk plaatsten we het verhaal Toverij op Emmeloord, dat in 1607 zou hebben plaatsgevonden.

Verder het Verslag van de Algemene Ledenvergadering op 13 januari 2024, die plaatsvond voorafgaand aan de nieuwjaarsbijeenkomst van onze vereniging, in het kerkje op Middelbuurt, Schokland. Met de stukken die hier zijn goedgekeurd, zoals het Jaarverslag 2023, de Jaarrekening en balans en de goedkeuring van de gewijzigde Statuten. Tot slot een speciaal aanbod voor onze leden rond Het eiland van Anna, nieuw boek van Eva Vriend

Van de voorzitter

Zaterdag 13 januari was het zover, de nieuwjaarsbijeenkomst van onze vereniging op Schokland. Het weer was goed, de wegen goed berijdbaar. Omstandigheden voor een grote opkomst. Altijd fijn om elkaar op die bijzondere plek te ontmoeten. Tijdens de Algemene Ledenvergadering was iedere plek in de kerk bezet. En dat was goed, want er dienden een aantal belangrijke besluiten genomen te worden, waaronder het besluit een drietal oud-bestuursleden te benoemen tot Lid van Verdienste van de vereniging. Ik voelde mij vereerd toen ik,  na het besluit van de aanwezige leden, de bijbehorende oorkonden mocht uitreiken aan Henk van Heerde, Jos Komen en Jan Kwakman. Drie personen die ieder op hun eigen plek, met inzet van hun kwaliteiten, de vereniging vele jaren hebben gediend. Nogmaals gefeliciteerd!
We hadden tijdens de vergadering twee gasten, Hilde Cammel, conservator van Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, die ons informeerde over de tentoonstelling over Schokland die door haar wordt ingericht, en Eva Vriend die vertelde over het boek dat ze heeft geschreven: “Het eiland van Anna”. Een boek waarin het verhaal van de Schokker nazaten centraal staat. Daarna hadden we, tot mijn grote genoegen,  een optreden van een “nieuw” Schokkerkoor. Een koor, voor een groot deel, samengesteld uit leden uit Vollenhove en Kampen. Geweldig, heerlijke emotie die er bij mij altijd is, als ik de vertrouwde Schokker liederen mag aanhoren. Na de vergadering, in het restaurant werden nog een aantal sfeervolle meezingers ten gehore gebracht.
Theo Grootjen

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.