Het augustusnummer van Het Schokker Erf omvate de volgende inhoud:

In de zomer van 1933, anderhalf jaar nadat de Afsluitdijk gesloten werd en de zoute Zuiderzee veranderde in een steeds zoeter wordend IJsselmeer, kwam een groep biologiestudenten van de universiteiten te Utrecht en Groningen voor tien dagen naar ons eiland Schokland, dat weldra geen eiland meer zou zijn. Onder leiding van hun professoren onderzochten zij wat er zoal aan kreeftjes, slakken, muggen, vliegen en wormpjes op en rond het eiland leefde, in de wetenschap dat deze beestjes snel plaats zouden maken voor andere soorten. De leider van de expeditie, dr. J.H. Schuurmans Stekhoven, schreef hierover Een expeditie naar Schokland (1933).

Een van de deelnemers aan die expeditie was de 18-jarige biologiestudent Leo Vroman (1915-2014). Hij zou later bekend worden als dichter, schrijver, tekenaar, schilder, bioloog en hematoloog. Bruno Klappe schrijft over hem in De verliefde planktonvisser (1933)

In de loop der jaren is van Schokland heel veel land weggespoeld en in zee verdwenen. Steeds weer moesten de zeeweringen een stukje landinwaarts geplaatst worden, totdat slechts een smalle strook eiland overbleef. Die zeeweringen bestonden uit houten palen die dicht tegen elkaar aan in de bodem geslagen waren. Als de zee weer eens een stukje verder was opgerukt, bleven op veel plaatsen de stompen van die palen in zee staan, vaak boven water, maar soms ook onder water. Dat maakte het varen langs de westkust van Schokland erg gevaarlijk. Lees daarover in Oude stompen en stenen van Bruno Klappe.

De fotogalerij is uitgebreid met een foto en kwartierstaat van Tijmen van Eerde (1846-1924) en Klaasjen Brands (1848-1927).

Casper Karel kreeg klappen gaat over een Schokker nazaat, die op 'Koninginnenacht' van 1926 meer dronk dan goed voor hem was. Hij kreeg het aan de stok met ene Nottrot, wat ontaardde in een vechtpartij toen vier andere Kampe­naren er zich mee bemoeiden.

Willem Toeter vond in 1878 in Vollenhove Een trommel met kostbaarheden. Bruno Klappe weet er meer van.

Oud netwerk gevraagd - tegen de spreeuwen! Een opmerkelijk krantenbericht uit 1836.

In de jaren 1930 was het kennelijk al populair: Een tochtje naar Schokland - toen per boot. Een paar advertenties.

Verder leest u in dit nummer nog iets over de Schokkerdag, op 14 september in Volendam, melden we wat er deze Zomer op Schokland allemaal te doen is en u treft de volgende foto van De Schokker Prijsvraag aan. U treft geen bijdrage meer aan van Wim Veer, van wie we als redacteur van Het Schokker Erf afscheid nemen op de Schokkerdag. Hij heeft inmiddels al wel toegezegd incidenteel een bijdrage in de vorm van een artikel te willen geven. Bruno Klappe heeft dus in zijn eentje bovengenoemde historische artikelen geschreven, waarvoor we hem natuurlijk heel dankbaar zijn. Versterking is overigens van harte welkom! Leef u eens uit op de historie van Schokland, duik een archief in en schrijf een leuk stuk.

Van de voorzitter:
In deze warme zomer is het goed toeven op Schokland, zeker tegen de avond op het terrein rond de Lichtwachterswoning op Em­meloord. Ik mocht daar enkele bijeenkomsten bijwonen, en er waait daar altijd een verkoelend windje. Tot eind september is er veel te doen op Schokland, ik kan u een bezoek aanbevelen. Mocht u behoren tot de pechvogels die niet naar de Schokkerdag kunnen komen, op 14 september in Volendam, dan kunt u op Open Monumentendag altijd nog (gratis) op Schokland terecht. Kunt of wilt u niet reizen, maar bent u een beetje handig met YouTube op internet, dan beveel ik u als alternatief voor een bezoek het filmpje van Rob Slijper aan - , een kunstige mix van oude en nieuwe – vaak bewegende – beelden van het voormalige eiland. Op YouTube staat ook een recent kort filmpje waarin een fietstochtje van Schokland naar Urk wordt aanbevolen. En u vindt nog veel meer, als u zoekt op ‘Schokland’.
Verder kunt u voor het lezen van inmiddels honderden artikelen uit eerdere nummers van dit blad terecht op het besloten deel van onze website. Nog geen toegang? Vraag dat dan snel aan!
In een gesprek met Marcel Jansen, de nieuwe directeur van het Cultuurbedrijf Noordoostpolder, bleek dat we op dezelfde lijn zitten voor de toekomst van het eiland. Het project voor aanpassingen en uitbreidingen van routes en informatiepunten is vertraagd, maar wordt voortvarend opgepakt. De nieuwe projectleider van Flevo-landschap, die nu bezig gaat met nieuwe natuur ten zuiden van het eiland en bescherming van bodemschatten daar, vertelde dat het resultaat pas najaar 2023 zichtbaar is. We houden u op de hoogte.

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden

Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.