In dit nummer staan vier artikelen van onze vaste schrijver Bruno Klappe, aangevuld met wat er in oude kranten ooit over Schokland verscheen.
Het hoofdartikel gaat over een Schokker die in Amsterdam het verkeerde pad op ging, Willem Klein en de lange arm der wet. Bruno dook in allerlei registers, vond foto's en maakte de kwartierstaatvan deze Willem Klein.
Onvoldoende water voor Schokland komt uit de krant, in de periode dat het eiland net op het droge lag in de Noordoostpolder.
Bruno Klappe zocht uit welke schepen er behoorden tot de Schokker vloot in 1886 - met schepen die geregistreerd waren in Kampen, Vollenhove en Volendam.
Een derde artikeltje uit het werk van de Kamper 'Steur' is “Schokkelaand”.
Tot de Schokker tradities behoorde kennelijk ook luiemotte bleek uit een foto in een 'exotisch' tijdschrift, en dus aanleiding voor Bruno om eens in die traditie te duiken.
Hoe een Schokker nazaat in Wormerveer terecht kwam leest u in Gouden bruidspaar op het Sluispad in Wormerveer (1950).
Tenslotte een gedicht over De Afsluitdijk (1932).

Van de voorzitter

We zijn als bestuur vreselijk geschrokken van het plotseling overlijden van Wim Konter, onze vicevoorzitter. Nog geen twee weken na een online bestuursvergadering bereikte ons het droevig nieuws. Corona had hem geveld en na een korte tijd op de IC was het voor hem afgelopen. En hij was altijd zo voorzichtig omdat hij wist dat hij erg kwetsbaar was. zie ook Vicevoorzitter Wim Konter overleden (11-11-2020)
De algemene ledenvergadering hebben we schriftelijk moeten houden, en leverde slechts één reactie op. In opnieuw een online vergadering hebben de vier overgebleven bestuursleden – Jos was zoals gepland gestopt – op basis van de voorliggende situatie besloten en gehandeld. Het verslag daarvan leest u hier: Algemene ledenvergadering 2021 en van daaruit kunt u ook de verslagen bereiken van de secretaris, ledenadministratie, penningmeester en kascommissie.
Het aanbod van Jos om wel door te gaan met de ledenadministratie hebben we met beide handen aangegrepen, ook al is het volgens ons Huishoudelijk Reglement een taak van de penningmeester. Willen we de aanbeveling uit de ALV van januari 2020 doorvoeren, dan moet dat reglement dus worden veranderd. Statutair moeten we tenminste vijf bestuursleden hebben, maar gelukkig heeft Jan Meijer desgevraagd in de vacature voorzien. En nu maar hopen dat er zich binnenkort alsnog een nieuwe penningmeester meldt, en ook een opvolger voor mij wanneer ik statutair over twee jaar, of een jaar eerder, mijn functie over moet dragen.
Voorlopig is het allerbelangrijkste dat er een einde aan de coronatijd komt. Dat we als bestuur eindelijk weer eens gewoon op Schokland kunnen vergaderen, in een museum waar tientallen mensen rondlopen en van de geschiedenis van het eiland en zijn bewoners genieten.

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.