In dit nummer van het Schokker Erf vindt u het resultaat van mijn speurtocht in de kadasterarchieven naar de plek, waar de Schokkers die in 1859 naar Vollenhove kwamen, gingen wonen. Enkelen hadden hun huis meegenomen, anderen konden een huis huren. Tien van hen vormden een eigen Schokker buurtje in Vollenhove, het Kalverenbosch, Eerder schreef  ik al over zeven families die op 'het Fort' terechtkwamen: Schokkers op het Fort (1859), en de twee families Schokkers in de pastorie van Vollenhove.
Allemaal op een steenworp van elkaar.

Bruno Klappe dook in de politieregisters van Kampen en vond daar een achttal processen-verbaal betreffende Schokkers, in de periode 1846-1854. Hij noemt ze bij naam en toenaam in Schokkers bekeurd in Kampen.

Marie Jansen-Klappe vond in een krant uit 1931 het verhaal over de Bange uren op de Zuiderzee van visser Everhard de Boer en zijn zoon, Bruno Klappe zette e.e.a. op een rij.

De schipper Jan Kluessien in Volendam  wordt beschreven door Jan Schilder, als één van de vissers van Schokland die voorkomen op de lijst De Schokker vloot in 1886 uit het vorige nummer. Zijn boot 'Vrouw Anna' werd de VD 46.

Een 1-aprilgrap waren de Baarlijke nonsens die Bruno Klappe in een krant las.

Verder een overzicht van de Schokker interesses van onze nieuwe leden, en een mooi gedicht van een lezeres.

Van de voorzitter

Evenals vorig jaar had ik graag in dit nummer het programma van de Schokkerdag uit de doeken gedaan. U begrijpt echter dat het nog niet verantwoord is om de Schokkerdag te gaan organiseren: zo’n evenement mag helemaal nog niet gehouden worden. We zijn al blij wanneer we weer van het zonnetje kunnen genieten op het mooie terras van het restaurant van het museum op Schokland. Ondertussen zijn heel wat mensen bezig geweest met het verzamelen van gegevens van hun Schokker voorouders, hebben we gemerkt. We proberen hen vanuit de vereniging te helpen door het beschikbaar stellen van informatie via onze website. Naast de artikelen die verschenen in ons blad kunt u daar ook foto’s vinden en heel veel bidprentjes. Marie Jansen-Klappe uit Zutphen heeft onze oude verzameling weten aan te vullen, zodat er nu meer dan 700 bidprentjes op de beeldbank staan. Kijkt u ook nog eens goed naar de foto’s op de beeldbank, wellicht heeft u nog aanvullende informatie of foto’s. Wilt u zelf redigeren of aanvullen, dan kunt u van ons een inlogcode met speciale rechten krijgen.
Ook Bruno Klappe heeft niet stil gezeten. Naast het vullen van dit blad is hij bezig met het vormgeven van zijn enorme verzameling stamboomgegevens in familieboeken, die digitaal voor leden beschikbaar komen. De delen over de families Zalm, Bien, Grootjen, Goosen, Toeter, Konter en Van Eerde zijn al klaar. We zoeken nog naar de juiste vorm om die via de website te kunnen laten downloaden,  u kunt ze zelf dan printen. Het is overigens niet de bedoeling om die informatie zomaar te verspreiden: we hopen dat het anderen, ook uw familieleden, aanspoort om lid van onze vereniging te worden.

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.