In 1931 maakte journalist Fred Thomas een verslag van zijn reis naar Schokland, het verlaten eiland. Het werd gepubliceerd in de Katholieke Illustratie van 16-12-1931. De meeste foto's zullen u bekend voorkomen!
Bruno Klappe belicht in De erfenis van Albert Heinen de achtergronden van deze Albertus Heinen, een toen 22-jarige, op Schokland geboren matroos, die dienst deed op “Zijner Majesteits Wachtschip te Willemsoord”.
Een kleine plaaggeest (1892) is het verhaal uit Vollenhove van een gepest kind waarvan de moeder ingreep en voor het gerecht moest verschijnen.
Uit het blad Schuttevaer namen we het gedicht Storm op Schokland (1933) over, geschreven door Lammert Kombrink (1907-1996), kleinzoon van Lammert Smit (1854-1929), de lichtwachter en havenmeester op Schokland. Hij schreef onder meer de roman “De bruid van Schokland” en het vervolg 'De Zeeburcht', dat zich afspeelt op Oud Kraggenburg, waar zijn vader Kasper Kombrink lichtwachter was.
In de rubriek Fotogalerij aandacht voor Geertje Mastenbroek (1849-1919) , die gehuwd was met Jan Dirk Maters (1828-1905).
Tot slot een bijzonder verhaal, ook uit Schuttevaer, van duiker Nicolaas Engelhart (1850-1942): Dertien lekkere metworsten (1931).

Van de voorzitter

Eindelijk heeft het bestuur van onze vereniging weer eens normaal kunnen vergaderen. Na ruim anderhalf jaar konden we elkaar weer ontmoeten in de pastorie van het kerkje van de Middelbuurt op Schokland. Het was even wennen zonder Wim en Jos, en met Jan Meijer als ‘nieuw’ bestuurslid. Voor Bert was het ook direct de laatste keer: zijn tweede termijn zit er in januari op en vanwege drukke werkzaamheden volgt er geen derde termijn. Jan Kwakman en ik mogen formeel nog een jaar door en dat doen we dan ook.   Een penningmeester hebben we nog steeds niet gevonden, wel heeft zich een nieuw bestuurslid aangemeld. Wie volgt?
Schokland ligt er op het oog nog hetzelfde bij. Een klein detail is het fietspad van de Middelbuurt naar de Zuidpunt, dat nu ruimer om het restaurant is gelegd – waardoor ruimte voor activiteiten ontstaat.
En nieuw is de voorgenomen aankoop van één van de boerderijen langs de grote weg die Schokland nu in tweeën deelt, schuin tegenover de toegangsweg naar het museum. Het kan de start zijn voor een  Werelderfgoedcentrum, het geeft in ieder geval ruimte en mogelijkheden. Wellicht al voor onze Schokkerdag 2022, want we willen dan alsnog het 35-jarig bestaan van de vereniging vieren op het eiland.
We gaan de wintermaanden weer in. Ik wens u allen een hele mooie en gezonde kerst en een gezellige jaarwisseling toe.
Blijf gezond, dan zien we elkaar misschien op de nieuwjaarsbijeenkomst, 8 januari, op Schokland.

Henk van Heerde