Het augustusnummer van Het Schokker Erf bevat veel historie uit het begin van de 19e eeuw, toen Schokland nog een door vooral vissers bewoond eiland was.
Een belangrijke man in die tijd was Seidel, de waterstaatsopziener en later schout. Bruno Klappe publiceert nu het eerste deel van diens volledige memoires. Helaas kon Bruno niet de identiteit achterhalen van Een Schokker met een grote fantasie die graag geld van de koning wilde. Schokland in het Zuiderzeemuseum is een overgenomen artikel “van een bijzondere medewerker” uit de krant, in 1949 - voor de actuele situatie moet u zelf maar gaan kijken in Enkhuizen!
Jan Schilder laat in Marie Kluus en Keessieman fraaie portretten zien uit de familie Kluessien-Bien die in 1859 in Volendam terecht kwam. Het vermiste harnas is een zeldzaam oud verhaal, in januari 1543 legden diverse Schokkers een verklaring af voor de schepenen in Kampen over een zoekgeraakt harnas. In 1938 schreef aardrijkskundeleraar Moerman uit Kampen Over de naam Schokland.
De laatste dagen van Schokland is een artikel van een onbekende auteur uit het weekblad Schuttevaêr van 7-6-1941 - met een foutje denk ik, want havenmeester Jan Spit wordt er consequent met 'Spits' aangeduid. In 1542 had men op Schokland te maken met Het verongelukte karveelschip van Herman Philipsz., Bruno Klappe heeft het uitgezocht
Verder in dit nummer het verslag van de Algemene ledenvergadering op 28 mei 2022, meer over de Schokkerdag op 10 september met nogmaals een Schokker verhalenmarkt en het nieuwe bestuurslid Ruud de Jong die zich voorstelt.

Van de voorzitter

Het was fijn om op onze algemene ledenvergadering in mei weer zoveel bekende en zelfs een paar onbekende gezichten te zien. Ondanks de plotselinge locatieverandering waren er zo’n veertig mensen. Er werden twee nieuwe bestuursleden officieel benoemd, maar we hebben er nog drie nodig!
Zelfs een tweede kascommissielid kwam er niet naar voren.
Jammer dat het zo veel moeite kost vrijwilligers voor onze vereniging te vinden. We moesten het ook doen zonder medebestuurslid Patrick Goosen, wiens echtgenote ernstig ziek was en op 21 juli is overleden op 64-jarige leeftijd. We hebben Linda meegemaakt bij onze activiteiten als hartelijk en spontaan, en zullen haar missen. Patrick wensen we sterkte toe en hopen hem spoedig terug te zien.

De voorbereidingen van de Schokkerdag gingen niet over rozen. Door de vakanties van bestuursleden en het zeer laat ter beschikking komen van de beoogde locatie moest er nog van alles geregeld worden. Uiteindelijk blijkt die locatie toch (nog) niet te voldoen en moeten we uitwijken naar Vollenhove, naar MFA De Burght. Met ruimte voor het oorspronkelijke doel: samen zijn, veel kunnen bijpraten. Maar er is in Vollenhove verder ook van alles te doen, zie De Schokkerdag.  Meld u zich dus aan bij de secretaris!

Had u intussen nog getwijfeld over een eventueel bestuurslidmaatschap? Bel me gewoon eens een keertje, of praat erover tijdens de Schokkerdag.