Dit nummer van het Schokker Erf begint met een artikel over een scheepsramp in 1917, die tot gevolg had dat het kleine vissershuisje van Lieve Tijmen aan de haven te Vollenhove overvol werd door het - gelukkig tijdelijke - verblijf van het bijna verdronken maar geredde schippersgezin. Als dank werd een Melchese melkkan achtergelaten, die al honderd jaar in de familie als relikwie wordt bewaard: De melkkan van Lieve Tijm, geschreven door Henk van Heerde.

Wim Veer onderzocht het belang en de geschiedenis van de aardappel en schrijft er over in De aardappel, een zegen voor de armen

De tragische dood van Gerrit Veerman, beschreven door Bruno Klappe, is een verhaal uit Volendam, waar een confrontatie in 1932 met 'de sterke arm' slecht afloopt voor een Schokker nazaat.

In de fotogalerij deze keer Wilhelmina Koek (1903-1921), de veel te vroeg  - vermoedelijk aan TBC - gestorven oudtante van Bruno Klappe.

Door onze in onderzoek zeer actieve lezeres Marie Jansen-Klappe uit Zutphen werd het onderwerp aangedragen voor de geschiedenis van  Toon de Robbe en de ballonvaarders, een gebeurtenis in 1888 waarbij de geboren Schokker Antonius Mossel een hoofdrol speelde. Bruno Klappe maakte er iets moois van.

Tegeltjes van de Middelbuurt werden gevonden in 1987, maar niemand weet waar ze gebleven zijn. Gelukkig hebben we de foto's nog, dank zij Josje Nieuwenhuis. Bruno Klappe schreef het artikel.

Frank Rijckaert verzorgde weer een kwartierstaat, deze keer van Karin Grootjen (1962). Met uiteraard een toelichting. Wilt u ook zo'n kwartierstaat? Mail het hem, of laat het ons weten.

Ons bestuurslid Jan Meijer maakte het prachtige gedicht Schokker seizoenen. NB: wie wordt zijn opvolger in ons bestuur? Help ons aan een nieuw bestuurslid, liefst met affiniteit voor ons blad en de website.

De kleinkinderen van Bert Konter schreven een leuk verslag van de Konter familiedag op Schokland. Goed voorbeeld doet goed volgen, toch?

Van de voorzitter:

In de afgelopen maanden was er veel belangstelling voor Schokland en de Schokkers. Niet alleen op het eiland zelf, maar dankzij onze vereniging ook in Vollenhove bij de expositie in het stadsmuseum CHC. Er kwamen veel mensen naar mijn presentatie over Schokland door de eeuwen heen in het CHC, in het bezoekerscentrum bij de Gesteentetuin op Schokland voor de vrijwilligers van Flevo-landschap en voor de leden van de KBO in Kampen. Verder mocht ik ook de Rotaryleden in de Noordoostpolder het verhaal vertellen op de mooiste plek van het eiland, in de tuin van de Lichtwachterswoning op Emmeloord. Wat is het daar op een zwoele zomeravond goed toeven! Ik hoop van harte, dat daar volgend jaar weer een horecagelegenheid is, met terras. Dan komen er vast ook meer mensen vanuit het bekende Middelbuurt een kijkje nemen.
Over kijken gesproken: wilt u het Schokkerhuisje in het museum nog eens zien, met ‘onze’ realia, heeft u nog de tijd tot half november. Dan begint de ombouw van het museum naar een moderne ‘belevenis’ in een vijftal scènes. Dat duurt tot april, en wat er precies uitkomt weten we niet – wel dat er één scène is over de bewoonde periode van het eiland met aandacht voor de Schokkers, mogelijk in verhalende vorm. De aan ons in bruikleen gegeven zaken verdwijnen     helaas voorlopig weer in het depot. Dat geeft wel de mogelijkheid om alles goed te inventariseren, eventueel op te knappen en te kijken wat we graag nog meer zouden willen hebben.
Maar eerst gaan we genieten van de Schokkerdag 9 september 2017 in Vollenhove. Uitverkocht, met honderd deelnemers. In het volgende nummer krijgt u het verslag, maar u kunt natuurlijk eerder al op onze website kijken!

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u een inlogcode heeft voor het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden.