Nummer honderd wordt geassocieerd met heel iets anders dan ons boeiende blad, dat sinds de oprichting van de Schokkervereniging in 1985 regelmatig verschijnt. Dat komt omdat het ‘heimelijk gemak’, de wc, vroeger in hotels vaak ‘kamer 100’ was. In het Frans: cent, hetgeen hetzelfde klinkt als ‘sent’ van ‘sentir’, dat ruiken betekent.
Nu zit er wel een apart luchtje aan het blad wanneer je het uit de envelop trekt. Vroeger rook je de inkt, nu wordt het blad geprint op grote laserprinters. Toch wel het luchtje van nieuw, vers. Het blad is nog lang niet belegen, er worden nog steeds nieuwe onderwerpen gevonden door de vaste schrijvers en we verwelkomen nieuwe bijdragers van harte.
Het begon met een historische uitgave, veelal gevuld met artikelen van Ab Klappe, maar ook van Raymond van Kooten en Els van der Waag-Conijn die al ervaring hadden met hun familieblad. De nieuwsbrief werd vanaf 1995 ‘het Schokker Erf nieuws’ en ging in 2014 samen met ‘historie’, viermaal per jaar. In 2010, met nummer 75, vierden we het 25-jarig bestaan.
De stabiele factoren in de historische artikelen zijn Bruno Klappe, aanvankelijk samen met zijn vader, en Wim Veer , die voor het eerst in nummer 28 voorkomt, en vanaf 52 aan elk nummer bijdraagt. Rubrieken die Ab Klappe begon waren ‘mag ik wat vragen?’ en ‘de fotogalerij’. Vragen gingen meestal over voorouders, er volgde dan een kwartierstaat en/of stamreeks met toelichting. Tegenwoordig is het Frank Rijckaert die dit onderwerp invult, op zijn eigen manier, ook op verzoek. De fotogalerij staat inmiddels in het boek ‘Schokker Portretten’ en deels ook op de website. Tientallen oude krantenberichten werden aan de vergetelheid ontrukt. Boekbesprekingen, gedichten, artikelen uit oude weekbladen zoals Eigen Haard, het Parool, de Spiegel en de Katholieke Illustratie. J. Spitse, Hans Seidel, dr. Ringeling, en F. Peereboom schreven een hele reeks artikelen. Veel van die ‘oude’ artikelen kunt u nalezen op onze website – inmiddels ruim 500. En daar zit nog steeds geen luchtje aan, de inhoud is als nieuw. Veel leesplezier!

Henk van Heerde

In Jan Broodbakker gaat op pad belicht Bruno Klappe de reis van een 83-jaar oude baas uit Kampen naar Vollenhove.
Wonderbaarlijk was de vondst van Een uniformpet tussen de garnalen in 1896 bij Schokland. Deze bleek van een Belgische ballonvaarder, die met veel moeite bij Lemmer de vaste wal kon bereiken.
In ‘de fotogalerij’ een foto uit1937 van de drie broers en twee zussen Klappe, kinderen van Bruin Klappe (1880-1944) uit Kampen.
Wim Veer schrijft in Schippers – Schokland – Schuttevaer over de succesvolle poging om Schokland na 1859 te behouden als steunpunt voor de binnenvaartschippers.
Vijftien jaar was Stiene Koek in 1843 bij haar eerste heilige communie.  Bruno Klappe vertelt hoe het verder met haar ging.
Schokkers moesten in 1818 uitkijken naar flessenpost afkomstig van een noordpoolexpeditie.
Franck Rijckaert maakte deze keer twee kwartierstaten van Bekende Nederlanders: Anny Schilder en Paul de Munnik, beiden met Schokker roots.
Leidy Rijckaert de Boer was in gesprek met Bruno Klappe ter gelegenheid van nummer 100 van dit blad.

Verder vindt u de uitnodiging van de Nieuwjaarsbijeenkomst en algemene ledenvergadering op 13 januari 2018; en de begroting voor 2018. Op die dag presenteert Bruno Klappe ook zijn nieuwste boek ‘impressies van Schokland’.

Van de voorzitter:

We kijken terug op een zeer geslaagde Schokkerdag in Vollenhove. Zelf heb ik slechts een deel meegekregen, omdat ik de eer had vier keer met een groep Schokker nazaten door het historische Vollenhove te wandelen, onderweg uitleg gevend. De reacties daarbij waren voor mij niet verrassend: Vollenhove biedt veel moois. Er hadden zich uiteindelijk 120 mensen opgegeven, we konden de toestroom nauwelijks stoppen. Vanwege ziekte en andere dringende redenen waren er uiteindelijk 113, die een zeer gevarieerd programma hadden en die – gezien de reacties – rond 18 uur tevreden huiswaarts keerden. De visproeverij bij Konter viel in de smaak. Velen maakten gebruik van de kans om de toren van de Mariakerk te beklimmen en genoten van het uitzicht, waaronder de tuinen van Marxveld. De expositie over de Schokkers in het stadsmuseum CHC oogstte veel lof. Het slotstuk, het concert van het Ceciliakoor en het Kamper Schokkerkoor, was grandioos. En nu maar zoeken naar een volgende bestemming voor de Schokkerdag – dat wordt weer niet Volendam, weer vanwege de kermis. Nog maar een jaar wachten dus. Maar misschien wel in de buurt? Tips zijn welkom!
Vanuit het bestuur is er weinig nieuws te melden. Gelukkig hebben we twee nieuwe bestuursleden gevonden, waarmee al uitgebreid van gedachten is gewisseld over meer informatie op de website. Op de algemene ledenvergadering, 13 januari 2018, kunt u kennis met hen maken. Zet deze datum in uw agenda!
Maar eerst wens ik u veel leesplezier met dit nummer 100 van ons blad. Vooral de bijdrage van Leidy Rijckaert de Boer beveel ik u aan, een interview met de voor dit blad onmisbare Bruno Klappe. In een volgend nummer komt het verslag van het gesprek met Wim Veer.

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u een inlogmogelijkheid heeft voor het besloten ledendeel van onze website