In dit nummer een artikel van Bruno Klappe met de naam ‘Vertelselties’ van Mie Zalm en Jan Karel. Het is de weergave van een gesprek van omstreeks 1954 van een taal onderzoeker met twee Schokker nazaten uit Kampen, die een aantal anekdotes vertellen in de oude Schokker taal.

Verder het artikel Genemuider rietsnijders op Schokland, door Erik Driessen, uit de periode 1920-1940.

De Volendammer Evert Veerman (1919-1996) was een rechtstreekse afstammeling van de Schokker Albert Thijmens (….-1763), die in 1740 met een Volendammer meisje trouwde, en zodoende de stamvader werd van veel leden van de familie Veerman en Tol. Over De wonderbaarlijke genezing van Evert Veerman Pen schreef Peter Veerman in dit nummer.

Grijze haren zijn een erekroon, stelt Wim Veer in een artikel, waarin hij betoogt dat het dagelijks menu van toen toch kennelijk niet zo slecht was.

Bruno Klappe beschrijft Habitans de l’ Isle de Schokland, een op Schokland gemaakte prent die nog nooit eerder is gepubliceerd.

Onze auteur en tevens redactielid Wim Veer is het onderwerp van de Kwartierstaat, gemaakt door Frank Rijckaert, en het artikel van Leidy de Boer die met hem in gesprek ging.

Tenslotte een nieuwsartikel over het Schokkerstel na 16 jaar 'thuis' in Brunnepe. We wensen u veel leesplezier!

Het is een lange, droge zomer. Het voormalige eiland Schokland, ons eiland, zal er last van hebben. In de afgelopen 76 jaar op het droge is de klei-op-veenbult al behoorlijk weggezakt in de polderbodem. Het kerkje op Middelbuurt ligt al bijna twee  meter lager dan vroeger! Gelukkig is er nu voldoende aandacht, en geld, om tenminste de omgeving weer wat natter te maken.
Wij zoeken het water weer op tijdens de Schokkerdag, 8 september. Er is geen plek meer op de boot, helaas kunt u zich niet meer aanmelden voor deze gezellige boottocht vanuit Kampen, langs Hasselt en Zwolle - tenzij u op de reservelijst wilt staan, er kan tenslotte nog iemand afvallen.
Naast het belangrijke nieuws over de beschikbare fondsen voor het behoud van Werelderfgoed Schokland was er ook eindelijk goed nieuws over het Schokkermonument in Kampen, dat nu naar een goede locatie is verplaatst. De werkgroep is er nu echt bijna klaar mee, er kan gevierd worden.
Op Schokland worden steeds meer groepen per bus ontvangen, de nieuwe expositie in het museum staat goed in de belangstelling. Het Cultuurbedrijf en Flevo-landschap leggen de laatste hand aan hun subsidieaanvraag voor een project om een bezoek aan Schokland nog aantrekkelijker te maken. Wij denken graag mee bij de uitwerking.
Denkt u met ons mee bij het vinden van nieuwe bestuursleden? Gewoon nieuwe leden kunnen we ook nog steeds gebruiken. Maak uw familie eens (of weer) enthousiast voor de verhalen over Schokkers en Schokland.

Henk van Heerde

Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.