Het meinummer van Het Schokker Erf, ons kwartaalblad, bevat de volgende artikelen met Schokker historie:

Voor het Volendamse tijdschrift het Bedakkertje schreef Janine Veerman vorig jaar  “Als we gaan, gaan we samen” , een indrukwekkend verhaal over het gezin van Jan Kwakman (1920-1970) en zijn vrouw Geertje Tol (1921-1970). Jan was een kleinzoon van de op Schokland geboren Jan Kwakman (1850-1924), bijgenaamd Jan Ballap. Nu in ons blad, iets ingekort. Met een kwartierstaat van Jan Kwakman er bij.
Bruno Klappe kreeg weer een foto voor de fotogalerij, nu van Willem Ruiten (1849-1889), gehuwd met Dirkje de Boer (1851-1888).
Op zaterdag 3 juni 1911 bracht prins Hendrik, de gemaal van koningin Wilhelmina, een bezoek aan Urk en Schokland. De prins was bezig met een driedaagse inspectietocht voor de bezichtiging en het toepassen van middelen voor het reddingswezen. Een artikel van Kasper Haar uit Kampen.
De nieuwe visafslag op Schokland (1915) wordt beschreven in de krant van toen door een anonieme schrijver.

Verder de aankondiging van de Schokkerdag, die op 19 oktober gehouden wordt in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.

Van de voorzitter
Na de aangename nieuwjaarsbijeenkomst hebben we als bestuur het normale ritme van de activiteiten voor Schokland weer met de nodige energie opgepakt. Een van de eerste zaken die onze aandacht vroeg was op 13 maart het Erfgoedcafé in het museumrestaurant. Bij deze bijeenkomst was het gemeentebestuur, het Cultuurbedrijf, het Flevo-landschap en een aantal omwonenden aanwezig. Er was een presentatie en een discussie over de toekomst van het voormalig eiland en het museum. Goed om erbij te zijn.
Daarna hadden we op 11 april in het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen de presentatie van het boek van Eva Vriend, “Het eiland van Anna”. In dit boek laat Eva zien hoe de geschiedenis generaties lang kan doorwerken. Aan de hand van het verhaal van Anna Diender wordt het verdwenen eiland tot leven gebracht. Een prachtige bijeenkomst, met veel aandacht voor de Schokkernazaten en een mooie muzikale omlijsting van het Schokkerkoor. Ook mooi om te zien hoe het museum het Schokkerhuisje van Anna Diender nu heeft ingericht, onder meer met originele meubelstukken.
Het bezoek aan het museum was ook een goede gelegenheid om aandacht te besteden aan de voorbereiding van de Schokkerdag op 19 oktober a.s.
Ik vertel er niet teveel over, omdat verderop in blad meer informatie wordt verschaft. Maar voor mij is het duidelijk: dit wordt een dag met een mooi programma op een unieke plek, met veel aandacht in het museum voor de Schokkerbevolking en haar nazaten. Belangrijk aandachtspunt: er kunnen maximaal 140 personen deelnemen. Mijn advies: zorg dat je erbij bent.

Theo Grootjen

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.

Lees het onderstaand zorgvuldig door!!